Zdrowa żywność zimą

Zdrowa żywność zimą

Zima niejako zamyka pewien proces, zarówno w przyrodzie, jak iw życiu człowieka. Krótkie dni i długie wieczory, brak światła słonecznego tylko spowalnia tempo życia. Można powiedzieć, że jest to czas odrodzenia i rekrutacji sił. Ta pora roku niesie ze sobą również nastrój sprzyjający kontemplacji i refleksji nad tym, co ma sens i co jest ważne w życiu. Kto dobrze wykorzysta ten czas, kto umie żyć w zgodzie z rytmem pór roku, potrafi z powodzeniem zarządzać własnymi siłami. Dlatego tak ważne jest, aby na co dzień żyć spokojniej i bardziej dbać o siebie, swoje ciało, myśli i czyny podczas zimy.

Co jeść zimą?

W zdrowej diecie zimą ważne są pokarmy bogate w białko, takie jak rośliny strączkowe: fasola, soczewica, ciecierzyca, a także ryby i owoce morza. Ale nie przesadzaj z ilością spożywanego białka z produktów zwierzęcych. Podczas gotowania zbóż lub roślin strączkowych zaleca się dodanie wodorostów, takich jak kombu, wakame lub hijiki, które z jednej strony dostarczą ważnych minerałów, a z drugiej skrócą czas gotowania.

Gorące poranne śniadanie doda Ci energii i przyjemnego uczucia wewnętrznego ciepła. Na początek dnia najlepsze są produkty pełnoziarniste, ponieważ są wolno trawione i stopniowo uwalniana jest energia. Takie śniadania obejmują kaszę jaglaną lub płatki owsiane. Najlepiej, jeśli są gotowane z dodatkiem cynamonu, imbiru lub kardamonu, np. kasza jaglana gotowana z tymi przyprawami, suszone owoce i 0,5 łyżeczki ghee.

Możesz również dodać nasiona chia do owsianki lub koktajli. Możesz je zamówić tutaj – https://mrvegan.com.ua/ru/superfudy/semena_chia/ Ci, którzy wolą pikantne potrawy, zamiast owoców mogą dodać przyprawy, które lubią, np. imbir, oregano, tymianek, rozmaryn, ostra czerwona papryka . Na zimowe śniadanie zwolennicy jajecznicy mogą użyć jajek i masła ghee z oznaczeniem zerowym i dodać swoje ulubione przyprawy lub paprykę dla smaku. Chleb żytni na zakwasie idealnie nadaje się do takiego jedzenia.

Zdrowa żywność zimą

Zasadą zdrowej diety na zimę jest również gotowanie w niższej temperaturze, w zwolnionym tempie iw mniejszej ilości wody. Naczynia powinny być grube. Dania z fasoli są bardzo przydatne. Znanymi przykładami takiego menu są zupy fasolowe, grochowe czy jęczmienne. Polecamy również zupy z bulionem mięsnym, który długo gotuje się na małym ogniu. Do owsianki poleca się kaszę jaglaną, grykę, jęczmień, a także komosę ryżową i amarantus.

Warzywa zimowe to przede wszystkim kapusta biała i czerwona. Kapusta może być kapustą kiszoną lub nie. Warto pamiętać o kiszonych ogórkach i przygotowywać z nich zupę ogórkową i sałatkę. Spróbuj sam fermentować kapustę pekińską. Powinien być lekko pikantny. Inne warzywa zimowe: marchew, seler, pietruszka, buraki, rzepa itp. Zalecane są również seler, cykoria, koper włoski. Wspaniałe pory, cebula, czosnek, chrzan, imbir z pewnością powinny znaleźć się na stole zimą, bo pomagają przetrwać różnego rodzaju wahania temperatury. Przyprawy doskonale nadają się do dań zimowych: cynamon, goździki, anyż, jałowiec, ziele angielskie, a także suszony majeranek, oregano, tymianek, rozmaryn.

Warto pamiętać, że owoce cytrusowe chłodzą organizm, a osobom, które odczuwają dreszcze lub marznięcie po pysznej mandarynce lub pomarańczy nie zaleca się spożywania tych owoców. Zimą zamiast cytrusów można upiec jabłko z miodem i rodzynkami lub wypić filiżankę herbaty ze szczyptą cynamonu. Herbaty z suszonych malin i jagód z dodatkiem imbiru, miodu i plasterków cytryny lub pomarańczy zapewnią przyjemne uczucie ciepła i bezpieczeństwa. Do ogrzewania używa się na przykład mieszanki lipy i pokrzywy, a także korzenia imbiru pokrojonego w plastry i zalanego wrzącą wodą. Zimą świetnie sprawdzają się także ziarna kawy z jęczmienia i cykorii.

Jadwiga Mazurek

Edytor

Rate author